تاریخ انتشار: ۰۹:۵۷ - ۲۳ خرداد ۱۴۰۲

 بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در مجلس

نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز؛ سه شنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ بررسی صلاحیت عباس علی آبادی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت (صمت) را در دستور کار قراردادند.

مجلس

اقتصاد۲۴- با توجه به این که سیدابراهیم رییسی روز گذشته سفر خود را به چند کشور آمریکای لاتین آغاز کرده است، جلسه بررسی صلاحیت عباس علی‌آبادی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت بنا به درخواست معاون پارلمانی رئیس‌جمهور و با تصمیم هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی امروز بدون حضور رئیس جمهور و با حضور معاون اول دولت و ریاست محمدباقر قالیباف تشکیل شد.

در ابتدای این جلسه نامه معرفی وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی اعلام وصول شد.

مطابق آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی رئیس جمهور یک ساعت فرصت داشت تا در مورد برنامه‌های وزیر پیشنهادی صحبت کند، اما با توجه به سفر خارجی، مجلس از این بخش عبور کرد.

سپس سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن و سخنگوی کمیسیون اقتصادی گزارش کمیسیون را ارائه دادند.

سپس دو مخالف و دو موافق با حفظ ترتیب یک مخالف و یک موافق هر کدام ۱۵ دقیقه فرصت دارند تا مطالب خود را ارائه کنند یا زمانی از وقت خود را به نماینده دیگری بدهند و در انتها نیز وزیر پیشنهادی به مدت ۳۰ دقیقه به دفاع از برنامه‌های خود خواهد پرداخت.

اظهارات موافقان و مخالفان

نظری: برنامه وزیر پیشنهادی صمت برای واردات خودرو‌های کارکرده چیست؟

 سیدغنی نظری در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی صلاحیت علی‌آبادی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت به عنوان مخالف اظهار کرد: برنامه‌های آقای علی‌آبادی حاکی از بی‌توجهی به مناطق محروم است آیا همچنان شرکت‌هایی همچون ایدرو و ایمیدرو می‌خواهند در مناطق محروم سرمایه گذاری نکنند و مردم در این مناطق با مشکلات مواجه باشند؟

وی با تاکید بر این‌که باید به صنایع مبتنی به آمایش سرزمینی توجه شود، اضافه کرد: چنین چیزی در برنامه‌های وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت دیده نمی‌شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که تعامل بالا با مجلس مهم است، گفت: دیروز در حین معرفی اعضای کمیسیون، آقای علی آبادی توجهی نمی‌کرد که نشان می‌دهد ایشان تعامل مثبتی با مجلس شورای اسلامی نخواهند داشت.


بیشتر بخوانید:  حسینی: لایحه برنامه هفتم نهایی شد


وی با بیان این‌که موضوع معدن در برنامه پیشنهادی وزیر صنعت، معدن و تجارت مفقوده است، تصریح کرد: رهبری چند بار بر لزوم توجه به معادن و استفاده از آن تاکید داشتند. امروزه در برخی مناطق، معادن هیچ نفعی برای مودیان ندارد و ارزش افزوده معادن هم دیده نمی‌شود حال این‌که معادن فرصتی برای پیشرفت توسعه کشور هستند.

نظری همچنین اظهار کرد: وزیر پیشنهادی بیان کرده که قیمت دستوری را قبول ندارد مقابل قیمت دستوری نرخ بازار رها است. این یعنی هر کسی که هر قیمتی بخواهد برای کالایش تعیین می‌کند که قابل قبول نیست. باید قیمت‌گذاری‌ها در راستای تنظیم و تقویت بازار و حمایت از مصرف کننده باشد. ما با قیمت دستوری مخالف هستیم، اما باید نرخ‌ها هم حساب و کتاب داشته باشد.

وی اظهار کرد: آقای علی آبادی هیچ یک از نیرو‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت با شما همراه نیست و شما در کمیسیون گفتید که می‌خواهید نیرو بیاورید، آوردن این همه نیروی اتوبوسی برای کشور زهر مهلک است از نیرو‌های توانمند و خوش سابقه استفاده کنید.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با طرح این پرسش که برنامه وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت برای افزایش رایزن فرهنگی چیست؟ گفت: آیا شما با واردات خودرو مقابله می‌کنید؟ برنامه شما برای واردات خودرو‌های کارکرده چیست؟

نظری در پایان اظهار کرد: شما برای تامین کالا‌های داخلی و تولید داخل چه برنامه‌ای دارید؟ مردم به خصوص زوج‌های جوان در تامین کالا‌های خانگی با مشکل مواجه هستند.

 

مخالف وزیر پیشنهادی صمت

عسگری: وزیر پیشنهادی صمت نسبت خود را با تفکر اقتصاد نئولیبرال مشخص کند

 مهدی عسگری در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی صلاحیت علی‌آبادی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت به عنوان مخالف بیان کرد: آقای علی آبادی یک مدیر موفق در یک بنگاه بزرگ صنعتی است، اما اکنون راجع به یک مسند مهم یعنی حکمرانی صنعت، معدن و تجارت صحبت می‌کنیم. آیا لزوما موفقیت در یک بنگاه بزرگ صنعتی با همان طرز کار در مسند وزارت صنعت نیز کارساز خواهد بود؟ این دو جایگاه با هم تفاوت دارد.

وی در ادامه اظهار کرد: وزیر پیشنهادی در برنامه‌های خود بر یکسری کلید واژه‌ها تاکید کردند مثل این‌که نرخ ارز را به قیمت بازار تعیین خواهد کرد و از سوی دیگر قیمت گذاری دستوری حذف می‌شود و یارانه‌های پنهان هدفمند خواهند شد. این کلید واژه‌ها شباهت زیادی با تفکر اقتصاد سرمایه داری و آنچه که سال‌ها در سه دهه اخیر به اقتصاد کشور تحمیل شده است دارد.

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: انتظار می‌رود وزیر پیشنهادی نسبت خود را با تفکر اقتصاد نئولیبرال مشخص کند. آیا برای مدیریت خود از صاحبان این تفکر و حلقه نیاوران بهره خواهند برد؟ بنده راجع به ارز از ایشان سوال کردم و ایشان تاکید داشتند که نرخ ارز را به نرخ بازار آزاد تک نرخی خواهند کرد. سوال این است که با کدام بازار قرار است تک نرخی شود؟ تجربه رئیس کل سابق بانک مرکزی را فراموش نکنید.

وی در ادامه تاکید کرد: ایشان از حذف قیمت گذاری دستور سخن گفتند کدام بازار بزرگ و صنایع بزرگ ما به طور کامل رقابتی هستند که بخواهند قیمت گذاری دستوری حذف شود. در بحث یارانه پنهان نیز باید بگویم که این واژه جعلی محصول یکسری پیش فرض‌ها است. این یک بیماری در اقتصاد است که باید درمان شود نه این‌که به آن رسمیت بخشیده شود.

عسگری گفت: اکنون در فروردین‌ماه تورم نقطه‌ای کل به ۷۰ درصد رسیده و تورم نقطه‌ای خوراکی‌ها به ۹۰ درصد رسیده است. بیش از ۷۰ درصد از سپرده‌های کشور در اختیار ۱.۵ درصد از سپرده گذاران است. آیا وزارت صنعت، معدن و تجارت شما می‌خواهد طرف مردم بایستد یا سمت اقتصاد سرمایه داری و ۱.۵ درصدی که روز به روز سر به سر می‌شود.

موافق وزیر پیشنهادی صمت

دهمرده: علی‌آبادی اهل رانت و باج دادن نیست

حبیب‌الله دهمرده در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی صلاحیت عباس علی آبادی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت به عنوان موافق تصریح کرد: آقای علی آبادی را چند سال است که می‌شناسم او دارای برنامه علمی و کارشناسی کوتاه، میان و بلند مدت است و افق دید وسیعی دارد.

وی اضافه کرد: علی آبادی ریسک پذیری و خطر پذیری را در دستور کار دارد، او شجاع است و می‌تواند «نه» بگوید و اهل رانت و باج دادن نیست و عملیاتی کار می‌کند.

نماینده زابل در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که علی آبادی وعده استفاده از معادن سیستان را داده است، گفت: بنده برنامه‌های وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت را مطالعه کرده و او را می‌شناسم اهل ابتکار، نوآوری و شجاعت است و برنامه‌هایش هم مبتنی بر واقعیت است لذا از نمایندگان می‌خواهم که به او رای دهند.

 

موافق وزیر پیشنهادی صمت

زاهدی: «علی‌آبادی» با بخش خصوصی به خوبی آشنا است

محمدمهدی زاهدی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی صلاحیت علی‌آبادی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت به عنوان موافق بیان کرد: علی آبادی کسی است که سال‌ها در دوران جنگ حضور داشته و در بهترین دانشگاه‌های کشور تحصیل کرده و باید قدردان چنین مدیران و افراد خبره، تیزهوش و فهیم باشیم.

وی افزود: از جمله سوابق خدمتی ایشان حضور و مدیریت در ابرپروژه‌هایی مانند پل سازی، سد سازی، ساخت نیروگاه‌های پیشرفته و صنایع ریلی پیشرفته و شروع عملیات برای تولید خودرو‌های برقی همراه با بهره برداری، بهره وری و بهینه سازی بر اساس فناوری‌های نوین است که یکی از ویژگی‌های مهم وزیر پیشنهادی صمت است.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: ۵۰ درصد جی. دی. پی کشور را در وزارت صمت می‌بینیم و قسمت عمده‌ای از حوزه خصوصی کشور و بازار ما در آن قرار دارد و همچنین بازار ارز به صورت مستقیم و غیرمستقیم به نوعی با این حوزه مرتبط است که علی آبادی به عنوان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و در رابطه با ارتباط گیری با بخش خصوصی بیش از ۱۰ سال به عنوان مدیر موفق بخش خصوصی بوده است و کسی است که ضمن آنکه به مسائل و مشکلات دولت آشنایی دارد با بخش خصوصی نیز کاملا نزدیک بوده و این پیام مثبتی برای دفاع از ایشان است.

 

مخالف وزیر پیشنهادی صمت

محمودزاده: وزیر پیشنهادی صمت برنامه مشخصی برای خودرو ندارد

جلال محمودزاده در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی صلاحیت علی‌آبادی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت به عنوان مخالف بیان کرد: آقای علی آبادی شما که سابقه فراوانی در زمینه نظامی داشتید آیا بهتر نبود به جای پذیرش این مسئولیت کلیدی در همان مسئولیت قبلی باقی می‌ماندید؟ امسال سال افزایش تولید و مهار تورم است چرا در برنامه‌های خود اشاره دقیقی به این موضوع نداشتید؟

وی ادامه داد: در رابطه با صنایع خودروسازی و صنایع معدنی در برنامه شما اهداف مشخصی دیده نمی‌شود. خودرو‌های بی‌کیفیت داخلی جان هزاران نفر از هموطنان را می‌گیرد و هر وزیری که برای وزارت صنعت، معدن و تجارت معرفی می‌شود ابتدا در برنامه‌های خود از ساماندهی صنعت خودروسازی سخن می‌گوید، اما بعد از انتخاب در دام مافیای خودروسازی می‌افتد.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از کجا مطمئن باشیم که شما هم در دام مافیای خودروسازی گرفتار نمی‌شوید؟ یکی از خصلت‌هایی که از شما در مسئولیت‌های قبلی گفته می‌شود عدم همفکری و عدم مشورت پذیری در تصمیم گیری است. اگر این طور باشد به ضرر بدنه وزارت صنعت، معدن و تجارت خواهد بود.

محمودزاده ادامه داد: امروز صبح در فراکسیون انقلاب از ۱۴۰ نماینده حاضر تنها ۹۱ نماینده رای مثبت به شما دادند علت مخالفت این تعداد از همفکران شما چیست؟

وی ادامه داد: افشاگری در رسانه‌ها از شما صورت گرفته که انتظار می‌رود در خصوص آن‌ها توضیح دهید. آیا درست است که در مپنا و در مسئولیت قبلی که داشتید با یورو معادل ۶۰۰ میلیون تومان ماهانه حقوق می‌گرفتید؟ این یعنی حقوق نجومی. در بحث مدرک تحصیلی شما نیز ابهاماتی مطرح است. تاریخ پذیرش شما در مقطع لیسانس سال ۵۸ بوده و تاریخ اخذ لیسانس شما از دانشگاه شریف سال ۶۸ است یعنی ۱۰ سال طول کشیده تا شما لیسانس خود را دریافت کنید. ابهاماتی در بحث تاریخ اخذ مدرک تحصیلی شما با تاریخ استخدام شما وجود دارد. شما در سال ۶۵ عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین شدید یعنی در تاریخی که لیسانس خود را دریافت نکرده بودید.

محمودزاده در ادامه خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود آقای علی آبادی در بحث ابهامات موجود در رابطه با حقوق نجومی، مدارک دانشگاهی و تحصیلی و مسئولیت قبلی در شرکت مپنا و برنامه راهبردی خود در حوزه خودروسازی داخلی و صنایع معدنی توضیحاتی را ارائه کنند.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: انتظار می‌رود وزیر پیشنهادی برنامه‌های خود را برای ساماندهی صنعت خودروسازی اعلام کند. اگر مجلس شورای اسلامی به شما اعتماد کرد در بحث ساماندهی خودرو‌های داخلی تلاش ویژه‌ای کنید و اجازه ندهید در دام مافیای خودروسازی داخلی قرار بگیرید.

وی ادامه داد: در بحث صنایع معدنی نیز امروز بیشتر به سمت خام فروشی رفته‌ایم و کشور‌های منطقه از محصولات خام معدنی ما استفاده می‌کنند و معادن ما ارزش افزوده‌ای برای کشورمان ندارد. وزیر صنعت، معدن و تجارت باید برنامه ویژه‌ای برای فاصله از خام فروشی معادن داشته باشد و ارزش افزوده معادن به کشور بازگردانده شود.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

یکتا ناصر: از منوچهر هادی عذرخواهی می‌کنم

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع ماشین بی ام و در بازار امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

پست جدید همسر بهرام رادان با استایل انگلیسی + عکس

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ هانده ارچل و دوستانش در یک مهمانی

سفر گروسی به تهران تاثیری بر بازار ارز دارد؟/ دلار تا انتخابات ریاست جمهوری ایران زیر ۱۰۰ هزار تومان حبس خواهد شد!

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/ توصیه جدی مازیار لرستانی به مردان ایرانی

کاهش قیمت در بازار جهانی طلا ادامه دارد؟

عکس/ میز شام رنگی و خوشمزه زهره فکور صبور

شرط صعود بازار سرمایه چیست؟

فیلم/ اهدای عضو فرزند ۱ سالۀ پلیس در هرمزگان

پایان درگیری مالیاتی دولت و طلافروشان؟+ عکس

مثلث طلایی برای احیای ارزش پول ملی چیست؟

سپاهان از پرسپولیس شکایت کرد!

تذکر ویژه رهبر انقلاب درباره دور دوم انتخابات مجلس

پیش‌بینی قیمت سکه امروز ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

فیلم/ افشاگری یک اقتصاددان از نقشه دولت برای گرانی دلار

چتر احتیاطی بازار ارز تا بازار طلا گسترده شد

عکس/ چهره دیدنی محمدرضا گلزار در کنار گربه اش

بازار دلار در حال بازیابی آرامش

داستان ادامه‌دار «دستاوردسازی» با آمار/ ترفند دولت برای مثبت کردن تراز تجاری چیست؟

آخرین خبر درباره افزایش حقوق بازنشستگان

درآمد هزار میلیارد تومانی از قطع درختان؛ شهرداری ۳۵ درصد دیگر به درآمدهای خود اضافه کرد

ماجرای جنجالی طرح مالیات بر عایدی سرمایه

پشت پرده حذف رابرت مالی/ پرونده محرمانه «فرستاده ویژه دولت بایدن در امور ایران»

نماینده ادوار مجلس: اگر از بالا پیام برسد قالیباف رئیس مجلس می‌شود / منتخبین بر سر تقسیم غنائم با هم رقابت می‌کنند

چگونه تراز تجارت خارجی ایران مثبت نشان داده می‌شود؟

وضعیت آلودگی هوای تهران در ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس

قیمت انواع دستگاه ماینر + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

پای سیاست‌های انقباضی اقتصاد، بیخ گلوی بورس/ پیش بینی شاخص بورس در آینده

عوامل خطر زوال عقل زودرس

هر روز قهوه بخوریم یا نه؟

دستانتان می‌سوزد؟ این بیماری‌ها را دارید

معرفی بهترین کتاب های اقتصادی ایران

شکایت باشگاه استقلال از بادامکی و درویش

جزییاتی از بازداشت متهم پرونده زهره فکور صبور در قهوه‌خانه

فیلم/ چهره جدی و کلافه احمدی‌نژاد در مجارستان

نخستین تصاویر از ازدواج سپند امیرسلیمانی

پرسپولیسی‌ها در انتظار یک پیامک

حکم ٨ سال حبس یک کارگردان تایید شد

هزینه وحشتناک اجاره ماشین عروس

عکس/ پیمان معادی و معلمش در پشت صحنه سریال افعی تهران